Menu

Airco onderhoud

Airco onderhoud waarom? Airco onderhoud wordt tijdens uw onderhoudsbeurt niet standaard uitgevoerd. Daardoor bestaat de kans dat uw airco nog nooit is onderhouden gecontroleerd! Regelmatig airco onderhoud is nodig omdat het aircosysteem "koudemiddel" verbruikt. Om het verlies van koudemiddel te beperken bestaat een heel eenvoudige oplossing: jaarlijks onderhoud in een professionele werkplaats. Want wie nu een beetje investeert, bespaart later veel kosten.
Wanneer de vulling van het koudemiddel te laag wordt, kan er een aanzienlijke schade ontstaan, omdat de compressor onvoldoende wordt gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal.

airco onderhoud check: Minstens 1 x per jaar of elke 15.000 km

Hierbij worden de volgende controlepunten uitgevoerd:

  • Werking controleren van het AC-systeem
  • Druk en temperatuursverhoudingen controleren
  • Uitblaastemperatuur in de auto
  • Lekdichtheid van het systeem
  • V-snaarspanning van de compressoraandrijving
  • Uiterlijke conditie van de hoofdcomponenten (visuele controle)

Airco service: Minstens elke 2 jaar of elke 30.000 km

Controlepunten:

  • Het AC-systeem wordt leeggehaald
  • De filter/droger wordt eventueel vervangen
  • Het systeem wordt afgeperst met droge stikstof
  • Vocht wordt met een vacuümpomp uit het systeem verwijderd
  • Compressorolie wordt indien nodig bijgevuld
  • Contrastvloeistof fluor wordt preventief toegevoegd
  • Alle onderdelen worden visueel gecontroleerd. De verbindingselementen en de bedrading van de bedieningselementen worden gecontroleerd.
  •  De airconditioninginstallatie wordt opnieuw gevuld met de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel
  • Het interieurfilter wordt gecontroleerd en indien noodzakelijk vervangen
  • Het complete systeem wordt gecontroleerd op functioneren en lekdichtheid
  • Plaatsen van een airco-servicesticker in het motorcompartiment

Wanneer de airco van uw auto het hier wel doet en het in een warm land (bij 35 graden) laat afweten en alleen warme lucht blaast, dan zit er waarschijnlijk te weinig koude- middel in het systeem.

Zelf uw Airco bijvullen wordt sterk afgeraden omdat je nooit weet hoeveel er nog in zit en er daardoor teveel in kan gaan. De airco4cars servicecenters hebben speciale apparatuur voor het meten en bijvullen van uw airco systeem.

De airco van een auto verliest per jaar 6-10% rendement, door het verminderen van koudemiddel. Hierdoor moet men de airco steeds hoger zetten om het toch aangenaam in de auto te krijgen met als gevolg dat de compressor harder moet werken. Dit heeft weer tot gevolg dat het brandstof verbruik toeneemt en dat is niet alleen schadelijk voor het milieu maar ook voor uw portemonnee. Op den duur wordt de compressor niet meer voldoende gesmeerd door een gebrek aan koudemiddel en gaat de compressor stuk. Dit zijn hoge kosten. Zorg ervoor dat het niet zover komt en laat uw airco regelmatig checken en het koudemiddel aanvullen!!
 

© Internetbureau Vis.nl
1234YF | HFO1234YF | Aircoservicebeurt | Aircoreparatie | Muffe geur airco | Aircospecialisten | Airco stinkt | Aircocheck | Auto airco kapot | Autoairco | Airco vullen | Airco werkt niet goed | Airco defect | Defecte airco | Airco kapot | Aircoservice | Airco reparatie | Airco specialisten | Reparatie auto airco | Reparatie airco | Auto airco check | Auto airco | Airco onderhoud | Airco check | Onderhoud airco | Airco service | Airco auto | Airco | Auto airco service | Airconditioning auto | Airco servicebeurt